مجله نیکزی
مزایای آموزش آنلاین

درباره مزایای آموزش آنلاین بدانید

مزایای آموزش آنلاین بسیار متعدد و متنوع است. بسیاری از افراد این روش را به دلایل متعدد به روش‌های سنتی آموزش ترجیح می‌دهند؛ و از مزایای بیشمار آن بهره می‎برند.
آموزش آنلاین به‌خصوص برای افرادی که به دلایل متعدد به کلاس‌ها و دوره‌های حضوری دسترسی ندارند؛ بسیار جذاب و اثربخش است.
در این مقاله از وب‌سایت نیکزی، به بررسی مهم‌ترین مزایای آموزش آنلاین می‌پردازیم.

انعطاف‌پذیری آموزش آنلاین

در این روش دانشجو می‌تواند در هر روز و ساعتی، آموزش را آغاز کرده و یا آن را متوقف کند.

در واقع اولین و مهم‌ترین ویژگی جذاب آموزش آنلاین، وابسته نبودن آن به زمان است. این در حالی است که در کلاس‌های سنتی، دانشجو باید در ساعات مشخصی، در مکان از پیش تعیین شده‌ای حضور داشته و در دوره آموزشی مدنظر شرکت کند.

“دانشجو می‌تواند در هر روز و ساعتی، آموزش آنلاین را آغاز کرده و یا آن را متوقف کند”

انعطاف‌پذیری دوره‌های آموزشی آنلاین اجازه می‌دهد تا افراد بیشتری شانس یادگیری و آموزش داشته باشند.

این دوره‌ها به‌خصوص برای افرادی که به هر دلیلی از جمله وضعیت شغلی، دوری از مراکز آموزشی، مسائل مالی و… توانایی شرکت در دوره‌های حضوری را ندارند، بهترین انتخاب است.

به عنوان مثال انعطاف‌پذیری در آموزش آنلاین به دانشجو اجازه می‌دهد؛ برنامه‌ریزی دقیق‌تر و مناسب‌تری برای فعالیت‌های روزانه خود داشته باشد.

کاهش هزینه‌ها

یکی دیگر از مزایای آموزش آنلاین کاهش هزینه‌های آموزش است. کاهش هزینه‌ها در آموزش آنلاین از دو جنبه قابل توجه است. در درجه اول صرفه‌جویی در هزینه‌های رفت و آمد، هزینه بلیت، سوخت، پارکینگ، نگهداری خودرو شخصی و اختصاص زمان برای رسیدن به محل کلاس، در آموزش آنلاین وجود ندارد.

در درجه دوم نیز امکانات آموزش‌های آنلاین به استاد اجازه می‌دهد تا دوره‌های خود را با صرف انرژی کمتر، به تعداد بیشتری از افراد ارائه دهد. از سویی در این روش نیازی به تامین محل فیزیکی کلاس نیست. همه این موارد در نهایت باعث می‌شود؛ که هزینه‌های شرکت در یک دوره آنلاین به نسبت دوره‌های مشابه سنتی کمتر باشد.

فرصت‌های تکنولوژیک شبکه اینترنت

آموزش آنلاین همچنین به دانشجویان این فرصت را می‌دهد تا با هم‌سالان و هم‌فکران خود در شهرها، کشورها یا حتی قاره‌های مختلف ارتباط برقرار کنند. این امر اغلب به دلیل همکاری با سایر افراد در اجرای یک پروژه، منجر به ایجاد فرصت‌های دیگری نیز می‌شود. در عین حال، این روش کمک می‌کند تا از تمام مواهبی که شبکه اینترنت در اختیار می‌گذارد؛ در راستای اهداف آموزشی استفاده شود. به عنوان مثال ثبت و ضبط آموزش‌ها، تکرار چندباره بخش‌های مهم آموزشی و… از جمله این موارد هستند.

امکان مستندسازی و ذخیره اطلاعات

تمام اطلاعات مورد نیاز شما با خیال راحت در یک بانک اطلاعاتی آنلاین ذخیره می شود. این موارد شامل داده‌هایی مانند اسناد گفتگوی زنده، مطالب و ویدئوهای آموزشی و ایمیل می‌شود.

این بدان معناست که در صورت وجود هر چیزی که نیاز به شفاف‌سازی داشته باشد؛ دانش‌آموز قادر خواهد بود به سرعت به این اسناد دسترسی پیدا کرده و در وقت صرفه‌جویی کند.

این امکان به ویژه برای افرادی که نیاز به مطالعه و بررسی چندباره مطالب دوره‌های آموزشی را دارند، بسیار مفید است.

ذخیره سازی آموزش
در زمان آموزش، نوت برداری کنید

افزایش امکان یادگیری

در کلاس‌های سنتی، دانش‌آموزان معمولا توجه دقیقی از استاد دریافت نمی‌کنند؛ و فرصت موجود برای یادگیری هر دانش‌آموز و آموزش او توسط استاد محدود است. اما این مشکل در آموزش‌های آنلاین به روش‌های مختلفی کاهش یافته است.

در درجه اول در این دوره‌ها دانش‌آموز می‌تواند مستندات آموزشی را چندین و چند بار دوره کند. از سویی امکان تعامل برخط دانشجو با استاد و دانشجویان با یک‌دیگر و ثبت پرسش و پاسخ‌های شکل گرفته، موجب می‌شود که امکان یادگیری عمیق‌تر فراهم شود.

دسترسی به تخصص

تعداد اساتید متخصص در هر حوزه آموزشی محدود است. بنابراین امکان استفاده از دوره‌های حضوری این اساتید برای همه میسر نیست.

محدودیت پذیرش، دوری راه، هزینه‌ها و… همگی باعث می‌شود که مثلا فردی که در یک روستای دور در یکی از شهرهای مرزی زندگی می‌کند؛ نتواند در دوره حضوری استادی مطرح از دانشگاهی در تهران شرکت کند.

دوره های آموزش‌ آنلاین این مشکل را نیز حل کرده‌اند. از دیگر مزایای آموزش آنلاین این است که به شما اجازه می‌دهد بهترین آموزش‌ها را از بهترین اساتید موجود در آن حرفه فرا بگیرید.

آموزش آنلاین طی چند سال گذشته رشد بسیاری داشته است؛ و در حال پذیرفته شدن به عنوان جریان اصلی آموزش در جهان است.

با داشتن یک کلاس آنلاین، شما می‌توانید محیط یادگیری خود را کنترل کنید؛ که در نهایت این ویژگی به شما کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از آموزش‌های دریافتی داشته باشید.

آینده آموزش آنلاین بسیار امیدوارکننده خواهد بود؛ چراکه این دوره‌ها اجازه می‌دهد تا افراد بسیار بیشتری به علایق تخصصی خود بپردازند.

اضافه کردن نظر