مجله نیکزی
تربیت جنسی در کودکان

تربیت جنسی در نوجوانان و کودکان

تربیت جنسی در نوجوانان و کودکان از جمله مسائل و دغدغه‌های مهم والدین است. کودکان موجوداتی کنجکاو هستند.همین حس کنجکاوی نیز، علت رشد و نمو ذهنی و عقلی آنها است.با بزرگ شدن کودک روز به روز به میزان پیچیدگی سوالاتی که از والدین و اطرافیان خود می‌کنند افزوده می‌شود.

بسیاری از این سوالات پاسخ‌هایی ساده دارد و بعضی از آنها پیچیده بوده و نیازمند آشنایی والدین با اصول مختلف است.

از جمله این سوالات ابهاماتی است که کودک در زمینه مسائل جنسی دارد.
این سوالات از ساده‌ترین مسائل مثل از کجا آمدن فرزند تا آشنایی با اندام‌های جنسی آغاز می‌شود و به مسائل پیچیده‌تر مثل کنش جنسی و مسائل مرتبط با آن می‌رسد.

در این میان اصول تربیت جنسی در نوجوانان و کودکان راهکار‌هایی را به ما نشان می‌دهد تا مطمئن باشیم فرزند خود را به بهترین شکل ممکن در این زمینه آگاه کرده‌ایم.

اهمیت تربیت جنسی در نوجوانان و کودکان

سوالات کودکان و نوجوانان بی پاسخ نمی‌ماند.

اگر والدین به عنوان صالح‌ترین مرجع پاسخ‌گویی به این سوالات، نتوانند پاسخی مناسب و قانع‌کننده به آنها بدهند؛ کودک و نوجوان پاسخ خود را از جایی دیگر و افراد دیگر دریافت خواهد کرد.

شخصی که ممکن است پاسخ‌هایی انحرافی و گمراه‌کننده را ارائه داده و ذهن کودک را منحرف کند.

در اسلام نیز به طرق مختلف بر اهمیت آموزش تربیت جنسی نوجوان تاکید شده؛ و در این زمینه توصیه‌های مهمی نیز مطرح شده است.
فراموش نکنید که کودکان و نوجوانان در نهایت با مسائل جنسی آشا خواهند شد؛ و در دوران بلوغ آن را تجربه خواهند کرد.

بنابراین بسیار مهم است که با دریافت آموزش‌های صحیح و اصولی، خطر ایجاد انحراف ذهنی و روحی را در آنها کاهش دهیم.

بسیاری از مشکلات جوانان در حرکت رو به جلوی خود و کسب موفقیت در مراحل مختلف زندگی، ناشی از دریافت نکردن آموزش درست جنسی در دوران کودکی و نوجوانی است.

موانع تربیت جنسی در نوجوانان و کودکان

تحقیقات گوناگون نشان داده است که اغلب والدین به اهمیت تربیت جنسی واقف هستند؛ با این وجود به دلایل مختلف نتوانسته‌اند در این زمینه موفق عمل کنند.
اصلی‌ترین مانع مهم در این زمینه محدود بودن دانش والدین در این زمینه است.

در نسل‌های قبلی، صحبت درباره مسائل جنسی به دلایل گوناگون نوعی تابو محسوب می‌شد.

بنابراین کودکان و نوجوانان با دریافت کم‌ترین اطلاعات جنسی وارد دوران بلوغ می‌شدند.

به همین دلیل نیز فارغ از اینکه خود والد از این مسئله رنج برده یا نه، با وجود شناخت کافی از مسائل جنسی، دانش کافی برای پاسخ‌گویی به سوالات کودکان و نوجوانان را ندارد.
در واقع والدین پاسخ واقعی سوال فرزند خود را می‌دانند؛ اما نمی‌دانند که تا کجا مجاز به شکافتن مسئله و رفع ابهامات هستند؛ و یا مسائل را چگونه و در چه قالبی برای فرزند خود در سنین مختلف شرح دهند.
در کنار این مانع جدی، موانعی مانند عدم درک حساسیت و اهمیت این موضوع، تلاش برای حفظ معصومیت کودکانه، خجالت، ترس از نقد و داوری کودکان و… نیز در عدم گسترش این آموزش‌ها نقش داشته است.

روش های تربیت جنسی کودکان
روش های تربیت جنسی نوجوانان

تربیت جنسی یک دانش است و باید آن را بیاموزیم

اما راهکار اساسی و اثربخش در این حوزه، آموزش و یادگیری است.

اگر فرزندان شما در سنین خردسالی، کودکی و نوجوانی قرار دارند؛ شما به عنوان والدین آنها وظیفه دارید که در زمینه تربیت جنسی آنها فعال باشید.

این فعال بودن باید مسیر درست را به آنها نشان دهد و از این رو نیازمند آموزش هستید.
آموزش مناسب در این زمینه می‌تواند به طرق مختلف، از جمله مطالعه کتاب، کلاس‌های مشاوره حضوری و یا دوره‌های آموزش آنلاین ارائه شود.

یکی از بهترین روش‌ها برای والدینی که فرصت حضور در کلاس یا مطالعه کتاب را ندارند؛ استفاده از دوره‌های ویدئویی آنلاین است.

یک دوره آموزشی خوب در این زمینه باید والدین را با ابعاد رشد جنسی کودک و نوجوان آشنا کند؛ مدیریت تنش‌های جنسی در کودکان و نوجوانان را به والدین بیاموزد و راه حل مناسب در برخورد با مسائل جنسی نوجوانان را آموزش دهد.

اضافه کردن نظر