مجله نیکزی
آموزش آنلاین نرم افزار فاینال کات پرو ایکس

نرم افزار ویرایش فیلم Final Cut Pro X

نرم افزار Final Cut Pro X / فاینال کات پرو ایکس

نرم افزار ویرایش فیلم فاینال کات پرو ایکس / Final Cut Pro X نرم‌افزاری حرفه‌ای برای کاربرانی است که می‌خواهند قدرت بیشتری برای پروژه‌های ویرایش فیلم خود داشته باشند.

این نرم افزار را اپل برای سیستم عامل مک طراحی و تولید کرده است.

گرچه ممکن است تدوینگران حرفه‌ای از زمانبندی غیرقابل کنترل آن شکایت داشته باشند و تازه‌کارها در استفاده از گزینه‌های پیچیده آن سردرگم شوند، اما به نظر می‌رسد این نرم‌افزار ابزاری فوق‌العاده برای هر دو گروه محسوب می‌شود.

نرم افزار Final Cut Pro X با توجه به برخورداری از امکانات بسیار، محیط ساده و کاربرپسند و قابلیت رندر به صورت هم‌زمان به عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین نرم‌افزارهای تدوین فیلم در بازار شناخته می‌شود.

کاربردهای نرم افزار Final Cut Pro X

همان‌طور که اشاره شد نرم افزار Final Cut Pro X قابلیت‌های بسیاری برای تدوینگران حرفه‌ای و آماتور دارد.

ویرایش حرفه‌ای فیلم، سرعت زیاد، انعطاف‌پذیری بی‌نظیر، افکت‌های زیبا و چشمگیر، سازمان رسانه‌ای قدرتمند، ویرایش حرفه‌ای صدا، همگام‌سازی با نرم‌افزار Motion، پشتیبانی از انواع فرمت‌های ویدئو، پشتیبانی از سیستم دالبی، تدوین چند فیلم در قالب یک فیلم به صورت هم‌زمان و… بخشی از کاربردهای کلیدی این نرم‌افزار است.

نرم‌افزار Final Cut Pro X رابط کاربری جدید و خلاقانه‌ای دارد که سرعت و کیفیت خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

نرم افزار فاینال کات پرو ایکس یکی از بهترین نرم افزار های تدوین و ویرایش فیلم است

TimeLine آهنربایی آن کمک می‌کند هر چیزی به راحتی در جای خودش قرار بگیرد.

با این ویژگی می‌توان شات‌ها را به صورت یک کلیپ تصویری ایجاد کرد.

با TimeLine آهنربایی برش زدن در این نرم‌افزار بهینه‌سازی شده است و به راحتی می‌توان موج‌دار کردن، شیب‌دار کردن، غلتاندن و لغزاندن را انجام داد.

برش‌ها را می‌توانید به طور مستقیم در TimeLine ایجاد کنید.

Auditions یکی دیگر از قابلیت‌های فوق‌العاده این نرم‌افزار است که با کمک آن می‌توان شات‌های متناوب چندگانه را در یک جا جمع‌آوری کرد.

شات‌ها می‌توانند در هر اندازه‌ای روی هر قسمتی از TimeLine وارد شوند.

سپس با انتخاب Auditions حالت آهنربایی تصویر را متعادل خواهد کرد.

آنالیز خودکار محتوا با اطلاعاتی از جمله مشخصات فایل، نوع شات، تعداد افراد در عکس گرفته شده و… به کاربر کمک می‌کند فایل موردنظرش را به راحتی جست‌وجو کند.

همچنین Final Cut Pro X بیش از ۱۳۰۰ افکت صوتی کم‌نظیر را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

نرم افزار Final Cut Pro X
آموزش نرم افزار Final Cut Pro X

نرم افزار Final Cut Pro X در مقایسه با نرم‌افزارهای Adobe Premiere و Avid Media Composer

نرم افزار ویرایش فیلم Final Cut Pro X که به طور مرتب در حال به‌روزرسانی است، رقیب نرم‌افزارهای Adobe Premiere و Avid Media Composer محسوب می‌شود.

نرم‌افزار ادوب پریمیر بهترین و قدیمی‌ترین نرم‌افزار تدوین و ویرایش فیلم است که مانند یک استودیوی فیلم‌سازی تمامی ابزارهای لازم را در اختیار تدوینگر قرار می‌دهد.

از کاربردهای این نرم‌افزار می‌توان به سرعت بالا در تدوین فیلم، طراحی گرافیک، ایجاد جلوه‌های صوتی و تصویری، ذخیره فیلم با فرمت‌ها و کیفیت‌های مختلف، کاربرپسند بودن، امکان درج متن و زیرنویس و قرار دادن لوگو روی فیلم، پشتیبانی از اکثر فرمت‌ها و… اشاره کرد.

نرم‌افزار اوید مدیا کامپوزر از قدرتمندترین نرم‌افزارهای تدوین در جهان با امکانات فوق حرفه‌ای است که فقط توسط فیلم‌سازان حرفه‌ای و استودیوهای بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نرم‌افزار از حجم بالایی برخوردار است و تنها روی پردازنده‌های ۶۴ بیتی اجرا می‌شود.

با استفاده از نرم‌افزار اوید مدیا کامپوزر می‌توان فیلم‌های سه‌بعدی ساخت و تدوین کرد.

بعضی کارگردانان و تدوینگران حرفه‌ای سینما معتقدند برای تدوین فیلم‌هایی با حجم راش‌های بالا به‌ویژه فیلم‌های مستند که در راش و فرمت تنوع دارند، به دلیل نیاز به هماهنگی با نرم‌افزارهای جلوه‌های ویژه و صداگذاری بهتر است از نرم‌افزار ادوب پریمیر استفاده کرد.

اما استفاده از نرم‌افزار فاینال کات پرو به دلیل سادگی تصحیح رنگ فیلم، سریع و کاربرپسند بودن برای افرادی که به ساخت موزیک ویدئو مشغول هستند در مقایسه با نرم‌افزارهای دیگر تدوین فیلم در اولویت قرار دارد.

در مجموع می‌توان گفت برای تدوین فیلم‌هایی که تعداد راش نسبتا محدودی دارند و همچنین صرفه‌جویی در بودجه بهتر است نرم‌افزار Final Cut Pro X به کار برده شود.

آموزش آنلاین نرم افزار تدوین فاینال کات پرو ایکس

برای آموزش نرم افزار تدوین فاینال کات پرو ایکس می‌توانید دوره آموزش آنلاین نیکزی را که با همین عنوان ارائه شده، تهیه کنید.

در این دوره پس از آشنایی مقدماتی با محیط نرم‌افزار، ایجاد یک پروژه جدید، کلیدهای میانبر، چگونگی وارد کردن کلیپ و صدا، مدیریت و دسته‌بندی ویدئوهای ورودی، نحوه انتقال ویدئوها به پنجره TimeLine، کات زدن کلیپ‌ها، ویرایش کلیپ‌ها در TimeLine، تثبیت ویدئو، اصلاح رنگ، آموزش تدوین چند دوربینه و حذف پرده سبز و گرفتن خروجی نهایی را می‌آموزید.

وب سایت نیکزی، مجری تولید فیلم آموزشی می باشد که در دسته بندی متنوع، فیلم آموزشی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

 

اضافه کردن نظر